Hogyan kell dalt írni? E kérdést sokan felteszik, akik ismerni szeretnék e felemelő művészi tevékenység csínját-bínját. Én, mint e téma szakavatott ismerője szívesen segítek. Először is érdemes tudni, hogy a dal, miután megíródott, már kész van. Csak a közte lévő időt kell átvészelni valahogy. Van, aki ezt golfozással teszi, van, aki fogmosással, de hallottam már olyanról is, aki alvással hidalta át az írásra szánt időszakot. A zeneszerzői-szövegírói tevékenység különösen veszélyes elfoglaltság. Van, akiből ömlik a dallam és a szöveg. Ezek vödörrel kénytelenek menni mindenhova, nehogy a földre folyjon a sok ötlet. Vannak viszont olyanok is, akik sírógörcsöt kapnak elkeseredésükben, ha dalt kell írniuk. Ezek is vödröt cipelnek, csak ők a könnyeik felfogására. Ebből persze az következne, hogy a dalírókat a náluk lévő vödörről lehet beazonosítani. Ez azért nincs így, mert a vödröket néhány éve már a korszerűbb, belső zsebbe tehető műanyagzacskókkal helyettesítik. Így kerülik el a járókelők epés megjegyzéseit, melyekből én is hallottam már néhányat. Például: „Na, ez is dalíró!”, vagy: „Látod, kisfiam?! Neked is vödörrel kell majd mászkálnod, ha nem lesz rendes foglalkozásod!” És végezetül egy fontos tudnivaló: ha valaki a fentiek ellenére mégis dalokat akar írni, tanácsos a témához illő helyszínre sietni. Én például a Három testőr és a jeti c. szerzeményem megírásának idején kardboltba mentem dolgozni, és a szabadságomat a Himalájában töltöttem, hogy ihletet merítsek. A Döglött tehén c. opusz születésénél vágóhídon teljesítettem szolgálatot. Az Erzsi című dalszerzemény elkészítésének időszakára pedig feleségül vettem egy Erzsi nevű nőt. Az említett körülmények sokat segítettek a jó teljesítmény elérésében. Jó dalírást kíván: a szerző! |
Dolák-Dalok Videóval |