Keresés
Hol vagyok: dolak.hu > Média > Cikkek > Cikkarchívum

Display: A TÖKÉLETESSÉG IGÉNYE

1996. 01. 01.

Pillanatfelvétel
Dolák-Saly Róbert

Mikor jelent meg az előző lemezed?

Körülbelül három éve.

A zenészek, zenekarok nagy többsége nem szokott ennyi ideig hallgatni.

A L'art pour l'art-ral annyit dolgoztam, hogy nem maradt időm zenélni. Pontosabban zenéltem a társulattal, csak a saját muzsikámra nem jutott elég energiám.

Úgy hallottam, hogy a hamarosan megjelenő új albumod régi dalokat is tartalmaz.

A korábbi lemez teljes anyagát.

Miért?

A kiadó szerint a muzsikához méltatlan volt a hanghordozó minősége. A rossz alapanyagú kazettára, illetve korszerűtlen bakelit-korongra gondolok. Mivel a Láthatatlan ég zeneanyagán végzett, nagyon aprólékos hangmérnöki munkát és megszólalást több fórumon is elismerték (Arany Zsiráf és eMeRTon-díj), a kiadó úgy döntött, hogy CD-n is megjelenteti az anyagot.

Említetted az aprólékos munkát. Milyen igényekkel, milyen magad elé állított mérce szerint készítesz zenét?

A szerzői igényesség egészen más kategória. Visszakanyarodva egy kicsit, az előbb a végső lépések igényességéről beszéltem. Tehát a keverésről, amely szerintem iszonyúan nagy és fontos feladat. A magyarországi gyakorlattal szemben sokkal több időt kellene szentelni arra, hogy a dal megkapja végleges formáját. Hajszálnyi hangerő és hangszínkülönbségek elvehetik a lényegét, illetve megteremthetik. Sajnos nálunk alig készül olyan munka, amire igényességét tekintve jó szívvel gondolok. A saját felvételemnél külön kiemelném Kisvári Ferenc, Tamási László (hangszerelők) és Kerpel Péter (hangmérnök) munkáját.

Szerzői igényességen mit értesz?

A születés pillanata meghatározza a végeredményt. Általában az a mérvadó, ahogy az ember megálmodja a dalt. Ahhoz kell közelíteni a felvételnek. De mire az ember felvételközelbe kerül, gyakran elfelejti a születés körülményeit. Ezért igényességen azt értem, hogy a szerző minden olyan lényeges momentumot megjegyezzen, amit később képes reprodukálni a stúdióban. Ami a szöveg igényességét illeti, nagyon fontosnak tartom a formai tisztaságot.

A rímek a helyükön legyenek, a tartalom méltó legyen arra, hogy felnőtt emberek hallgathassák. Szerintem nem szabad lenézni a közönséget azzal, hogy butaságokkal traktáljuk őket. A másik nagyon fontos dolog az, hogy a szerző ismerje saját kvalitását. Úgy érzem, nagyon sokan többet szeretnének nyújtani annál, mint amire képesek. Elsősorban azokra a zenészekre gondolok, akik filozófusnak hiszik magukat.

Jut eszembe. A L'art pour l'art Társulatnál megszokott abszurd humor milyen mértékben jelentkezik a szövegeidben?

Jogos kérdés... A társulat égisze alatt nem egy olyan dalt írok, ami kifejezetten humoros. A saját szövegeimben viszont sokkal ritkábbak azok a sorok, amelyek humorral vegyítettek. Talán azért, mert a legbenső énem komoly.

A számok zenei megvalósításánál mi az, amire fokozottan ügyelsz? Mire fektetsz különös hangsúlyt, és mi az, amit eszközként szívesen használsz?

Nem szeretem a szövegcentrikus dalokat. A zenecentrikusokat sem. Szeretem viszont a szöveg-, zene-, ének-, vokál-, hangszereléscentrikus dalokat. Megszállottja vagyok annak, hogy a dal lehetőség szerint minden ízében tökéletes legyen. Egyszerűen nem tudok semmit sem kiemelni. Ha olyan számot hallgatok, amelyben a zene erős, de a szöveg gyenge, vagy fordítva, kész vagyok. Egyszerűen nem tudom befogadni. Emiatt aztán szerzőként nagyon megnehezítem a dolgomat.

Sokat rágódsz a dalokon?

Csak akkor, ha úgy érzem, valami nem stimmel. Gyakran annyira gyorsan sikerül megírni a dalt, hogy képtelenség bármit is hozzátenni. Néhány zene és szöveg pillanatok alatt elkészül. Ugyanakkor akad olyan szám, amihez hónapokon keresztül állandóan visszatérek, mert nem vagyok vele elégedett. A dalok születésének sebessége nem arányos a végeredménnyel.

Technikai felszereltségben hogy állsz? Mivel valósítod meg zenei ötleteidet?

Egy Ovation gitárral és egy Roland D-70-es szintivel. Van még néhány kisebb kütyüm, köztük egy négysávos Fostex magnó. A "hangszerparkommal" alapszinten kidolgozom az ötleteimet, de a stúdiómunka előtt Kisvári Feri barátommal, akinek kitűnő felszerelése van, még sokat foglalkozunk a hangszereléssel.

Mikor jelenik meg az új lemez?

Április elején. A címe: Őskor. Hat új szerzeménnyel bõvül ki a Láthatatlan ég újra hangszerelt, átdolgozott zeneanyaga. Összesen tizennyolc dal lesz rajta.

Egy új lemez megjelenése előtt mindig vannak bizonyos elvárások. A kiadó és a közönség részéről, de általad is. Én az utóbbira vagyok kíváncsi.

Számomra mindig az lett volna a legfontosabb, hogy az a nagyon kevés ember, aki rezonálni tud arra, amit írok, tudomást szerezzen a munkámról. Tekintve, hogy régebben nem nagyon tudtak a létezésemről, nehéz volt megszervezni ezt a találkozást. De a L'art pour l'art sikere által nagyobb esélyt látok arra, hogy az a pár érdeklődő megismerje a zeném. Illúzióim nincsenek, mert a siker érdekében sem vagyok hajlandó kompromisszumokra. Soha nem dolgoztam és a jövőben sem dolgozom azzal a céllal, hogy nagy tömegek fogadják el a muzsikámat. Erre nem vagyok alkalmas.

Dekagramm

Kapcsolódó anyagok

CikkekCikkarchívum
LemezekŐskor
Címkék: 1996 | Display | Őskor
Powered by Gothic
© 2009 Deepskeye Systems -

Dolák-Saly Róbert honlapja